Temaspecial: Resa på Autobahn

Att ta bilvägen via tyska Autobahn är ett effektivt sätt att snabbt ta sig ner på kontinenten. Däremot gäller det att vara uppmärksam. Tempot kan vara högt och trafiken tät. Det tar en stund att bli varm i kläderna och hitta rytmen. Därför har vi satt ihop en lista på punkter som kan vara bra att tänka på när du rullar ut från Kielfärjan och äventyret ska börja på allvar.

Autobahn kräver en hel del av föraren men även av bilen. Innan du ger dig iväg, är det lämpligt att lämna in bilen för service. Efter det kan du koppla av och veta att bilen är redo och genomgången för det som komma ska.

De flesta associerar Autobahn med höga hastigheter. Det stämmer, det kan gå riktigt fort emellanåt, särskilt när den där pricken i backspegeln inom loppet av sekunder visar sig vara en Porsche som svischar förbi i 200 knyck. Se till att ha fri sikt bakåt och god uppsikt i backspeglarna. Det gäller att ha full koll på vad som händer bakom dig, inte minst vid filbyten.

Kom iväg säkert
En sak i taget. Det är inte bara att kasta sig in i bilen, tuta och köra. För en säker resa kan det vara bra med en sista säkerhetskontroll. Börja med att kolla lufttrycket och mönsterdjupet i däcken. Semestern betyder ofta att du reser med fler prylar och personer i bilen än normalt. Detta påverkar både väghållning och bromssträcka. Anpassa därför lufttrycket efter hur mycket du har lastat. Titta i din instruktionsbok för vilket lufttryck som gäller. Om du reser med takbox så överlasta den inte.

Planerar du att köra Autobahn under vinterhalvåret? Tänk på att dubbdäck är förbjudna i Tyskland.

Körningen
Vissa vägavsnitt kan vara slitna med spår i vägbeläggningen. Vid nederbörd kan vatten samlas i hjulspåren, vilket ökar risken för vattenplaning – var försiktig!

Längs vägen förekommer elektroniska skyltar. Dessa skyltar kan varna för, köer, dimma och vägarbeten. Emellanåt kommer du också att stöta på skyltar med en hastighetsangivelse – exempelvis 90 km/h – och under en liten skylt som säger ” Bei Nässe ”. Det innebär att vid våt vägbana får du inte överskrida den angivna hastigheten.

Du rekommenderas att hålla ett avstånd som motsvarar halva hastigheten på mätaren. Kör du i 120km/h skall du alltså ha minst 60 meters lucka till framförvarande fordon. Om du har svårt att bedöma avståndet är 3-sekundersregeln vara en bra att ha i åtanke.

Förresten – till skillnad mot vissa motorvägar i till exempel Frankrike och Italien är det kostnadsfritt att färdas på Autobahn!

Tankstopp
Längs Autobahn finns det cirka 400 bensinstationer. I anslutning till dessa finns oftast även en cafeteria eller en restaurang. Bensinstationerna är alltid öppna dygnet.

I Tyskland finns det Normalbenzin (91 oktan), Super eller Eurosuper (95 oktan) och Super Plus(98 oktan). När det gäller diesel så skiljer man oftast på diesel till personbilar (PKW) och lastbilar (LKW). Etanol (50 procent) och Bioethanol (85 procent) hittar du under namn som Bio-Super eller CropPower 85 – tänk på att långt ifrån alla stationer längs Autobahn har ethanolbränsle. Gas skyltar tyskarna som CNG, (naturgas) och LPG (flytande gas).

Ta som vana att kontrollera oljenivån varje gång du tankar. Börja med att tanka, under tiden hinner motoroljan rinna tillbaka så att du får rätt indikation när du kontrollerar oljestickan. Ta med en extra liter olja då just din olja kanske inte finns på alla bensinstationer om du behöver fylla på.

Vid köbildning
Det är inte alltid trafiken flyter smidigt. Köerna kan ibland bli rejält långa. Varje timme i anslutning till nyheterna kan du lyssna till trafiksituationen på radio. Har radion dessutom en RDS-funktion så bryter trafikmeddelanden den ordinarie sändningen.

En ordlista: 
Staugefahr = risk för köbildning
Stau = kö
Stockender verkehr = långsamgående trafik

Tänk på att de bilar som hamnar sist i kön oftast slår på sina varningsblinkers för att göra bakomvarande fordon uppmärksamma.

I händelse av nödsituation
Det finns gott om nödtelefoner på Autobahn. Det är som regel ca 1 km mellan telefonerna. Längs motorvägen finns små stolpar med pilar som indikerar åt vilket håll närmaste nödtelefon finns (ang telefoner, tänk på att det är förbjudet att prata i mobiltelefon när bilen rullar). Om du får motorstopp så kan den tyska Automobilklubben – ADAC – hjälpa till. Håll utkik efter deras gula bilar. De kan hjälpa dig.

Källa: ttline.com