AD tipsar om: Aktiv däcktrycksövervakning

För lågt lufttryck i däcken genererar högre bränsleförbrukning och på så sätt mer utsläpp. Av denna anledning infördes 2014 en ny Europalag med krav på TPMS på alla nya bilar. Men trots att lagen har funnits i två år har många verkstäder inte behövt tänka på det ännu – främst på grund av att batteriernas långa hållbarhet. Men redan nu kan det bli aktuellt att byta och koda in ventiler, det menar Brynolf Johansson som är verkstadsansvarig på AD Sverige.

Kan du berätta om lagen om TPMS?
– Sedan november 2014 finns det en Europalag som säger att alla nyproducerade fordon ska ha ett Tire Pressure Monitoring System. Syftet med däcktrycksövervakning är undvika förhöjd bränsleförbrukning och ökade utsläpp till följd av att man kör med för lågt tryck. Det har tidigare cirkulerat rykten om att den här lagen inte gäller i Sverige, då man ska byta mellan vinter och sommardäck. Men i och med att det är en EU-lag så gäller den oss också.

Är det ett eller olika system det handlar om?
– Och det finns idag två olika system – aktivt respektive passivt system. I det aktiva systemet sitter små givare i däcken, oftast bakom däckventilen. Det passiva systemet arbetar tillsammans med ABS-bromsarnas hjulvarvtalssensorer som numera även känner av lufttrycket i däcken.

Vilket av dem är vanligast?
– I dagsläget är det ungefär 50/50 mellan de olika systemen. Det passiva systemet behöver man inte tänka på, mer än att nollställa varje gång man pumpar däcken eller byter till vinter- respektive sommarhjul. På det aktiva systemet däremot har batteriet en livslängd på någonstans mellan 8–10 år som man måste kontrollera. Men det går inte bara att byta batteri, utan man måste byta hela ventilen.

Men en livslängd på 8–10 år, då är det väl inte aktuellt att byta än på ett tag?
– Det är som med allting annat, det finns inga garantier. När ett däck ligger still och inte rullar, så ska det stänga av sig och inte förbruka något batteri. Men lite förbrukas det i alla fall. Därför kan det vara bra att ha koll på detta redan idag

Så hur tycker du att man bör tänka och agera?
– Att man har som rutin att läsa av batteristatusen i samband med skifte och däckförvaring. Annars kan det bli mycket tråkigheter nästa gång man ska skifta däck och batterierna inte fungerar längre. Det är en ganska dyr operation att byta en sån här ventil.

Så vad behöver man?
– Du behöver a ett instrument som läser av batteristatusen och kan programmera TPMS-ventilen efter bilen. Det finns olika instrument och fabrikat för detta.