Kunskapsutveckling – ett måste för verkstadens överlevnad

 

Roger Johnsson har drivit egen verkstad sedan 1989. Och med 27 år som verkstadsägare – mer än halva hans liv – har han fått uppleva den tekniska utvecklingen på nära håll. Roger driver idag vidare sin bilverkstad och butik i Färjestaden samt en butik i Kalmar – alla tre under AD-flagg sedan fyra år tillbaka. Vi fick en pratstund med Roger Johnsson, om teknik, utveckling och varför inget överträffar praktisk inlärning.

Hur snabbt upplever du att utvecklingen går idag jämfört med förr?

– Jag tycker att det hela tiden har gått framåt. Det hände en hel del första året när jag började, runt 1988-89. Men var det egentligen 2001 som det tog fart på riktigt.

Vad hände 2001?

– Det var då mjukvarorna kom in i bilden. Det var i samband med att Volvo S80 lanserades. Sedan har den utvecklingen gått framåt hela tiden.

Och på vilket sätt arbetar du i din verksamhet med kompetensutveckling?

– Vi är 15 personer som arbetar i verkstaden, varav 10 arbetar ute på golvet. Vi är alltid med på AD:s EureCar-kurser som går två gånger om året. Vi brukar ha utbildningen här i vår egen verkstad i Färjestaden. Då kommer andra verkstäder hit också. Sedan har vi några inom vår verksamhet som har specialkompetens, till exempel på växellådor – då finns det specialutbildningar för detta som man går ungefär en gång om året.

Kan du beskriva EureCar utifrån ditt eget perspektiv?

– Det som jag tycker är bra är att man delar upp sig i grupper och arbetar praktiskt, istället för att bara sitta i skolbänken. Här får man verkligen vara med och mäta och felsöka. Man lär sig också mycket genom att titta på när de andra felsöker.

Är det praktiska något som skiljer sig mycket från andra utbildningar?

– Ja, det är det. Man kan säga att om AD-kursen är 70 % praktiskt arbete, så är det tvärtom på andra utbildningar – om inte mer.

Vad är den största vinsten att göra det själv?

– Man känner sig mer säker. Då har man gjort det en gång helt enkelt. Även om det blir under andra former, så är det väldigt bra.

Men kunskapsnivåerna borde väl variera mycket hos kursdeltagarna?

– Det är aldrig några problem. Instruktörerna är väldigt duktiga på att anpassa nivån och hjälpa till. Sedan arbetar man alltid två och två.

Ska du vara med på höstens Eure!Car-utbildning?

– Ja, vi ska vara här i verkstaden i Färjestaden i oktober. Själv har jag inte varit med på ett par år – någon måste ju ha öppet verkstaden och ta hand om kunderna när de andra utbildar sig. Men i höst tänkte jag vara med själv.