AD-blogg-dubb-friktion-dack

AD Bildelar > Nyheter > Dubb eller friktion på dina vinterdäck?

Dubb eller friktion på dina vinterdäck?

Vintern är snart här och vi går i däckbytartankar. Men vad är bäst, dubbdäck eller friktionsdäck? Det är en del att tänka på när du ska välja vinterdäck. Om du exempelvis kör utomlands neråt i Europa så är dubbdäck inte tillåtet i Tyskland och Polen, säger Charlie Ekenheim, utbildningsansvarig hos AD Sverige.

Dubbdäck eller friktionsdäck?

Charlie Ekenheim är utbildningsansvarig på AD Sverige och vet mer än de flesta om bilar – och däck. Här delar han med sig av sina råd till dig som ska köpa nya vinterdäck och funderar på om dubbdäck eller friktionsdäck är rätt val.

Finns det något rätt eller fel i valet mellan dubbdäck och friktionsdäck?

Nej, egentligen inte. Det handlar helt om vad du behöver för egenskaper. Om du ofta kör på isiga vägar snarare än snöiga så ger dubbdäck ett bättre grepp. Är förutsättningarna snarare milda med bara kortare perioder av snö eller is, alternativt om du bor i områden där vintern och snötäcket är ihållande, är friktionsdäck att föredra. De ger bättre grepp mot asfalt och snö. Viktigt att komma ihåg för dig som väljer friktionsdäck är dock att dessa fortfarande är vinterdäck, med en gummiblandning för vinterväglag. På sommaren ska du därför byta till sommardäck för en säkrare körning.

Så, en kort sammanfattning:

Dubbdäck:

  • Bäst grepp vid isiga förhållanden

- Dubbade däck är inte tillåtna överallt, exempelvis vissa gator i Stockholm.

Friktionsdäck:

  • Bäst grepp vid barmark eller snötäcke.

Om du väljer friktionsdäck, se till att de är anpassade för nordiska förhållanden. Det är stor skillnad mot europeisk standard när det gäller gummiblandning och mönster. Kom gärna in till oss på AD om du har några frågor, vi kan däck!